Får du ondt i lænden, når du laver bagoverbøjninger (extensionsøvelser)?

Får du ondt i lænden, når du laver Swan, Cobra og andre bagoverbøjninger (extensionsøvelser)?
 
Måske bruger du dine balder for meget.
 
Når du laver en bagoverbøjning, er det rygsøjlen, der skal bevæge sig…… ikke hoften, der skubbes frem, fordi balderne spænder for meget.
Det kan give både ubehag og smerter i lænden.
Hos mange når bagoverbøjningen aldrig op i den øvre ryg, som faktisk er den del af rygsøjlen, der har mest brug for bagoverbøjning, da den normalt har en runding.
I stedet samler bevægelsen sig i lænden, som i forvejen laver bagoverbøjning.
 
I Pilates søger vi i stedet:
  • En jævn fordeling af bevægelsen i hele rygsøjlen
  • Støtte indefra frem for kraft udefra.

 

Balderne må gerne være toniske. Men de skal ikke drive bevægelsen.

Mere kontrol.
Mindre ondt.
Mindre pres.